Marknadsföring i sociala medier

När går en influencer för långt? Bland annat när det inte är helt tydligt att det är reklam de gör. Bra att veta eftersom allt fler myndigheter och företag använder sig av just influencers för att marknadsföra sina budskap, produkter och tjänster.

Jobbar du med marknadsföring? Då vet du säkert om de olika sätten som finns att göra reklam på. Det kan vara allt från att sätta upp rollups som du hittar här https://www.displayexperten.se/category/rollups, till att arbeta med influencers.

Influencers och framtiden för marknadsföring

I en artikel i Svenska Dagbladet går det att läsa om hur allt fler väljer jobba med enskilda personer för att nå ut med sina budskap. Personerna har ofta konton i sociala medier med en hel del följare, och kallas för influencers. Nu har inte bara företag börjat använda sig av kända Instagram-personer som Bianca Ingrosso och Margeaux Dietz i sina reklamer och i sociala medier, utan även myndigheter som Försäkringskassan, Skolverket och Polisen jobbar med så kallad influencer marketing – som växer allt mer och snart spränger sin första miljard.

  • Företag som inte arbetar med influencers kommer förmodligen göra det i framtiden.
  • Många menar att influencers och sociala medier är det nya räckviddsmediet.
  • Ännu fler menar att branschen måste mogna och att det krävs mer regler på området.
  • Man får inte glömma att influencers är kreatörer som känner sin följarskara bäst, om du anlitar en influencer måste du ge personen frihet, om än inom vissa ramar.

Reklamombudsmannen fäller och friar reklam

Regelverket kring hur influencers får marknadsföra saker och hur tydliga de måste vara med att meddela följarna i sociala medier att det är reklam de pratar om är fortfarande under utveckling. Det händer dock att de anmäls till Reklamombudsmannen (RO) när de gått för långt, eller inte tydligt nog meddelat att de gör reklam. I juni 2019 blev till exempel Peg Parnevik och trosskyddsföretaget Always fällda av RO eftersom de inte uppfyllde kravet på reklamidentifiering.

Samtidigt går det i Aftonbladet att läsa om hur 80 procent av de svenskar som följer influencers att sociala medier bidrar till en viss konsumtionshets. Beteenden smittar nämligen, och människan är ett flockdjur som inte vill vara utanför gemenskapen.

Scroll to top