Hitta rätt utbildning

Stockholms reklamskolor

Det finns skolor och det finns skolor. När det kommer till reklamvärlden är det en ytlig värld. Detta betyder att vill du förenkla din väg in i reklambranschen så bör du gå en skola som rankas högt hos de olika reklambyråerna.

Det finns inte många bra skolor. Men de som finns är bra och dessa bör du gå. Dock är dem inte gratis. Men då gäller det att du tänker långsiktigt och överväger hur mycket du kan tjäna på att gå en sådan utbildning. Sedan är det bra att du ser utanför copywriter och art direktor-mallen och funderar vad för andra jobb det finns inom kommunikationsmarknaden. Klicka här för att läsa mer om foliering och hur man jobbar med att lyfta varumärken. Och läs vidare för att få mer inblick i hur det är att läsa på:

  • Forsbergs skola
  • Berghs
  • Hyper Island

Tre reklamutbildningar som är mycket olika.

Forsbergs Skola

Forsbergs Skola är i ledning av rektor Pia Forsberg som startade skolan tillsammans med sin man Pelle. Filosofin är enkel: att utbilda de mest kreativa reklamskaparna och få dem att lysa. Detta genom att hålla högt i tak och få dem att utvecklas på sitt eget mest fantastiska sätt. Med ett starkt fokus på ”learning by doing” får man på Forsbergs tänka själv och skapa. Ibland fungerar det, och ibland fungerar det mindre bra.

Berghs

Berghs School of Communikation är en skola som rankas som en av de bästa reklamskolorna i världen. Här kan du lära dig allt du behöver kunna för att få ditt drömjobb. Med en hög nivå på denna högpresterande skola gäller det att se till så sjukdagarna är få och hjärnan fått RedBull så du kan ta in allt som är av vikt.

Hyper Island

Är du sugen på det allra senaste teknikerna och att skapa inte bara på papper och traditionell webb? Vill du göra det allra senaste och göra det som förut aldrig gjorts? Ja, då är Hyper Island en skola för dig. Vid Telefonplan ska du åka på stört och du kommer med största sannolikhet att vara en av de intressantaste personerna sen när du gått ut och fått ett jobb. Den kunskap du besitter kommer ta dig lång.

En bransch dominerad av män

”Branschen är full av män i toppluva” är ett citat du kan finna i boken ”Mad Women” och som tar upp den skeva fördelningen mellan män och kvinnor. För, om vi ska se på den största reklamtävlingen som finns: Cannes Lions så är fjorton av de sexton juryordförandena män. Fjorton! Inte konstigt att det blir en knasig bild av kvinnor ibland i media. I boken som utkommit får vi följa fjorton kvinnor i reklamvärlden och deras syn. Det är INGOs VD Kristina Knight som ligger bakom boken som vill få en bättre fördelning och inte att kvinnorna ska bli förtryckta. Ho vill få ett slut på frågan: ”hur känns det att vara kvinna i reklamvärlden, och hur orkar du stå ut”. Det är en fråga som inte längre borde få existera. Så, tänk på det när du tar dig in i reklamvärlden.